![]() |
Nem Rómeónak és Júliának való romantikus kép a teraszomról |
Othelló a konyhában néger csókkal, negróval és feketével; tökfőzelék a Patriótában; négyszereplős III. Richárd és délutáni eszmecserék Nagy Andrással
Csütörtök hajnalban Gyulára is elért a vihar, eső, villámlások és mennydörgés formájában. Tulajdonképpen átaludtuk az egészet, nem úgy, mint a fővárosban, ahol már késő délután lecsapott a munkából hazaigyekvők nagy örömére. Most még kicsit szomorkás itt az idő, néha megered, de időnként próbálkozik a Nap is kibújni a szürke felhők mögül. Olyan Vihar, mármint az én repertoáromból való az idén nem lesz. Reméljük, jövőre.
Eddig szerencsénk volt az időjárással, reméljük, ez ma este is így lesz, hisz a Rómeó és Júliát játsszák és táncolják a Miskolci Balett tagjai a Tószínpadon. Fél kettő… Az eső újra eleredt. A próba háromkor kezdődik. Igazgató úr szerint addigra eláll. Így legyen!
![]() |
A Patrióta húslevese a valóságban is olyan, mint a képen |

Apropó, Desdemona és konyha. Mondják, minden valamire való buli a konyhában van. Így volt ez a Stúdió K Othello – a néger mór című előadásával is. Zsótér Sándor rendező ugyanis egy konyhába rendezte az előadást. Azt hallottam, nehezen barátkoztak meg a színészek és a rendező a gyulai Kamaraszínház adta lehetőségekkel. Viszont bravúrosan megoldották: megfordították a teret, azaz a színpad az ablakok előtti terület volt, mi nézők pedig szemben ültünk az utcafronttal, néhány széksor az eredeti színpadra is felkerült. Tehát jól ráláttunk mindenre. A szereplők ez esetben valóban bejátszották a teret. Érkeztek a hátunk mögül, mellőlünk, a nézői bejárat felől, de még az ablakokból is. A három óriási ablak és a város így a díszlet része lett. Ki-be jártak és estek rajtuk keresztül a színészek, olykor még a bámészkodó járókelőket is megszólították és meglepték. Így a gyulaiak is részesei lettek a nem mindennapi, de hétköznapi helyzetbe játszódó előadásnak.
A gyulai lehetőségek adta rögtönzött színpadon tehát két konyhaszekrény, egy étkezőasztal székekkel. Az asztalon bögre, dominókészlet. Ez utóbbi is több funkciós: olykor harang, csengő, fekete kávé, hadiflotta, vagy rozmárfog. A fegyverek például háztartási eszközök, sajt- és uborkareszelő voltak. Vér nem folyt, minden stilizált maradt. Szerencsére nem került elő a hűtőből sem a ketchup. Hm. Sok jó színész egy háztartásban. Jól kifőzték ezt a sztorit és a kavarások is rendben voltak. Mindennek jelentése volt. Több is. Jágó kezében például mindig ott volt egy pöttyös konyharuha. Eleinte azt hittem, az lesz majd „A kendő”. De nem, a kendő egy szamócás kislány babaruha volt. Ruhák. Azoknak is jelentést hordoztak. A színek, a fazonok. A jelmezek Benedek Marit dicsérik. De ha már buli, ki kell mondjam, legszívesebben bevertem volna Jágó képét, olyan tenyérbe mászó volt. Nézőként kinyílt a zsebembe a bicska. Elképesztő, hogy kopasz, fehér fejével, rózsaszín ingében, csücsöri szájával hogy megvezette ártatlan szereplőimet. Menjünk is tovább, a többit majd megírják a kritikusok.
Mandel Róbert zenész mondta a tegnapi koncerten: Talán a gyulaiak tudhatnak a legtöbbet Shakespeare-ről. Vajon ez tényleg így van? A Várszínház dolgozói esetében biztosan. Mandel Róbert és zenészei, ahogy majd Maria Joao is, Gedeon József igazgató úr kérésére Shakespeare-hez kötődő dalokkal érkeztek a fesztiválra. Annyira jól sikerült a válogatás, amiben körbejártuk a korabeli Európát és az akkori hangszereket, hogy Mandelék repertoárjukra tűzik ezt a műsort is. Jómagam csak örülök, ha népszerűsítik a darabjaimhoz készült zenéket. Nagyszerű négy zenészt láttunk. Minden ott volt az arcukon, amikor játszottak. Jó volt az is, hogy a muzsika mellett egy kis zenetörténetet is kaptunk. Mandel Róbertről mindannyian tudjuk, hogy a tekerőlant nagymestere. Szívügye ez a hangszer. Angolul sem semmi a neve: hurdy-gurdy. Ahogy Róbert fogalmazott, ennek a szónak semmi értelme. Kábé olyan, mintha azt mondanánk a trombitára, hogy csiga-biga. Viszont, 3-4 hónapig is szól egyfolytában, ha akarjuk, csak győzzük etetni a tekerőt.
Délutánonként Nagy Andrással és gimnazista fiatalokkal lehet beszélgetni. Ezt most azért írom, mert nemsokára oda készülök, hogy a Manna-Zsámbék III. Richárdjáról cseréljünk eszmét. Bevallom, azért is várom ezt, mert kíváncsi vagyok a tanár úr és a gimnazista korúak véleményére. Őszintén bevallom, jómagam nehezen fogtam meg ezt a produkciót, amit a vár színpadán, nem a vár körül játszottak. Ügyesen oldották meg ők is a teret: kereszt alakba raktak le két kifutó szerű színpadot, így négy kivezetése volt a játéktérnek. Mi nézők ezek között ültünk. Alig fértünk el, olyan sokan kíváncsiak voltunk erre az előadásra. Még ennyi fiatalt nem is láttam itt Gyulán, a Shakespeare Fesztiválon. Pár perc arról szólt, hogy egy színész ültetett minket. Mint kiderült, ő maga III. Richárd. Váratlanul bele is csapott… Az előadásba. Elkezdődött az egyik legvéresebb királydrámám.

Mandel Róbert zenész mondta a tegnapi koncerten: Talán a gyulaiak tudhatnak a legtöbbet Shakespeare-ről. Vajon ez tényleg így van? A Várszínház dolgozói esetében biztosan. Mandel Róbert és zenészei, ahogy majd Maria Joao is, Gedeon József igazgató úr kérésére Shakespeare-hez kötődő dalokkal érkeztek a fesztiválra. Annyira jól sikerült a válogatás, amiben körbejártuk a korabeli Európát és az akkori hangszereket, hogy Mandelék repertoárjukra tűzik ezt a műsort is. Jómagam csak örülök, ha népszerűsítik a darabjaimhoz készült zenéket. Nagyszerű négy zenészt láttunk. Minden ott volt az arcukon, amikor játszottak. Jó volt az is, hogy a muzsika mellett egy kis zenetörténetet is kaptunk. Mandel Róbertről mindannyian tudjuk, hogy a tekerőlant nagymestere. Szívügye ez a hangszer. Angolul sem semmi a neve: hurdy-gurdy. Ahogy Róbert fogalmazott, ennek a szónak semmi értelme. Kábé olyan, mintha azt mondanánk a trombitára, hogy csiga-biga. Viszont, 3-4 hónapig is szól egyfolytában, ha akarjuk, csak győzzük etetni a tekerőt.
![]() |
Kézfeltartással jeleztük, kinek tetszett az előadás |
![]() |
Elől Nagy András, egyetemi tanár, a Shakespeare Fesztivál Grémiumának tagja |

Szeretem a közönségemet nézni, amikor egy-egy színdarabomat játsszák. Egy kilenc év körüli kislány értelmes, érdeklődő arca, mély, barna, okos tekintete például lenyűgözött. De helyesek voltak a körülöttem lévő 17 éves fiúk-lányok, akik többször röhögő görcsöt kaptak egy-egy hirtelen üvöltéstől, ami a színpad felől érkezett. Próbáltak az előttük lévő szék alá rogyni, hogy palástolják kitörő érzelmeiket. Szemben egy pár. A feleség arca hideg, kicsit számonkérő, a férj érdeklődő, megértő. Az első sorban szintén 17 év körüli lányok. Csinosak, szépek, még akár tetszhetett is nekik III. Richárd, azaz Dávid Áron színész. Gyakran összesúgtak a háta mögött. Mert egyébként ez a gnóm figura jóképű volt, ezt jómagam is észrevettem. Idén már nem lesz több III. Richárd. Nyugodjon békében Anglia utolsó Plantagenet-királya.
... Mindjárt négy óra, az eső tényleg elállt és meg rohanok a Kamaraterembe, hamarosan hozom a híreket, mit gondoltak a fiatalok és Nagy András a fesztivál második III. Richárd előadásáról.